artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Caravaggioren margolan baten kopia bat jatorrizkoa bihurtzen denean

Fruta zuritzen ari den mutiko bat irudikatzen duen mihisea barrokoko maisuaren ezagutzen den lehen lana izan liteke, italiar aditu baten arabera.

caravaggioren-margolan-baten-kopia-bat-jatorrizkoa-bihurtzen-denean
Caravage (1571-1610), Fruta zuritzen ari den mutikoa, 1592. © Royal Collection Trust

| 2025eko Ekainaren 18a

Gianni Papi Caravaggioren adituak dioenez, Fruta zuritzen ari den mutikoa, "Mondafrutto" izenez ezaguna, margolariaren ezagutzen den lanik zaharrena litzateke. 66 x 51,5 cm-ko olioz egindako mihise horrek fruta batzuk zuritzen ari den gazte bat erakusten du, hondo neutro eta ilun baten aurrean. 2024an eskuratutako kopia hau, nagusiki Caravaggioren ikasleek eginiko hamar bat kopien artekoa, Ipar Europako enkante batean bildumazale anonimo batek erositakoa da.

"Mondafrutto"-ren kopia gisa aurkeztua, margolana xeheki aztertua izan da, jabe berriak jatorrizkoa izan zitekeela susmatzen baitzuen. Gianni Papi arte historialari eta margolariaren adituak, estilo-azterketa, jatorriaren ikerketa, erradiografia eta reflektografia baten ondoren, benetan Caravaggiok berak margotutako jatorrizkoa dela ondorioztatu du.

Azterketa horiek margolanaren azpian txakur bat –ziurrenik artistaren Cornacchia izenekoa– eta paisaia bat zituela agerian utzi zuten, mihisea berrerabili egin zela adieraziz. Ondoren, mihisea hiru ertzetatik moztu zuten. Elementu horiek guztiak kontuan hartuta, margolana ez litzateke kopia bat izango, baizik eta jatorrizkoa. Hipotesi hori txakurraren buruko itzalen tratamenduaz ere indartzen da; beste bertsio batzuetan berriz landuak ageri baitira. Fruituak Lombardia aldeko ikonografiaren parte lirateke, margolana margolariak Erromara iritsi aurretik sortua dela iradokiz.

Jatorriaren azterketak dio margolana Cavalier d'Arpin eta kardinal Scipione Borgheseren esku egon zela, margolariaren gaztaroan sortutako beste hainbat lan bezala.

Fruta zuritzen ari den mutikoa-ren kopiak mundu osoan zehar sakabanatuta daude; gehienak bilduma pribatuetan daude. Ezagunenetako bat Londoneko Errege Bildumetan dago. Beste batzuk Tokioko bilduma pribatu batean, Roberto Longhi Fundazioan eta Erromako bilduma pribatu batean daude. Gianni Papik Mondafrutto-ri buruzko liburu bat prestatzen ari da eta autentifikazio honi buruzko artikuluak argitaratzeko asmoa du.

Caravaggioren margolanei lotutako interes ekonomikoak oso handiak izaten dira, eta horregatik izaten da horrenbeste oihartzun mediatikoa margolan berriak aurkitzen direnean. 2014an Okzitaniako Tolosan ganbara batean aurkitutako Judith eta Holofernes izeneko lan bat 100 eta 150 milioi euro arteko balioan estimatu zen. Oso berriki, 2021ean, Madridek Arantzen koroatzea margolanaren salmenta geldiarazi zuen. Caravaggiori egotzitako lan horren benetakotasuna 2024an berretsi zuen Madrilgo Prado Museoak, urteetako ikerketaren ondoren.

Artikulu hau Le Journal des Arts aldizkaritik euskaratuta dago.


birtopaketa

Birtopaketa

Jon Benet - Jonbismo

CBA IrekiArt aretoa (Irun, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 03ra

4-x-4

4 x 4

Erakusketa kolektiboa

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 28tik
2026ko Otsailaren 08ra

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.