artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Asalduraren logikak

'Ivan Zuluetaren asaldura' | Non: Gasteizko Artium museoan. | Noiz arte: Martxoaren 5era arte.

asalduraren-logikak
an Zuluetak egindako irudiak eta Arrebato filmaren elastikoak, Artium museoko erakusketan. ENDIKA PORTILLO / FOKU

2023ko Otsailaren 1a | Jone Rubio [BERRIA.eus]

Artiumeko ate birakaria zeharkatu, eta erakusketa espazioetara bideratzen nauten eskaileretan behera egiten dut. Zurrumurru bat entzuten da ezkerreko espazioan, eta bertara gerturatzen naiz lausotutako hitzen jatorria zein den jakiteko asmoarekin. Ivan Zuluetari eskainitako Ivan Zuluetaren asaldura izeneko mostra biltzen duen guneetako bat da hura.

Barneratzen naizen momentuan, hitzak Alaska abeslari ezagunaren ahotik irteten direla sumatzen dut, hain zuzen, trantsizio garaian Madrilen egon zen eztanda kulturalaren ikurra dena. Ivan Zuluetaren zuzendaritzapean egindako filmari buruz hitz egiten du hark, filmaren momenturen batean bertan agertzen baita. Jarraian, gaztea zela, Ivan Zulueta bera agertzen da Arrebato (Asaldura, 1979) filmaren egituratze prozesuaz eta bestelakoez hausnartzen.

Klik egiten dit buruak nolabait, espazio horretan Espainiako Estatuko momentu zehatz baten bi ikur kultural agertzen baitira: bata, oraindik goraipatua, egungo eskakizun kultural mainstream-ean errotua; bestea, garai baten jeinu madarikatu baten moduan aurkeztu izan dena, eta, hori baino gehiago, sortzaileen ikonifikazio morbosoaren biktima zuzena izandakoa.

Monitorea atzean utzi, eta aurrean proiektatzen ari den beste ikus-entzunezkoan zentratzen naiz orduan, eta, bertan, egoera bestelakoa da. 2003. urteko Ivan Zulueta aurkezten zaigu, bere gurasoen etxe erraldoian, sortze prozesuez, adikzioez, zailtasun ekonomikoez edota atzean geratu diren bizipenez hizketan.

Zulueta 1970eko hamarkadan abangoardiako sortzailea izan zen nolabait, New Yorken bizi, eta bertako atmosfera kulturalean murgildu zena. Hain zuzen, frankismo garaiko zurruntasunarekin kontrastean, haren proposamen estetikoak hauskorrak izan ziren guztiz. Horren pistak ematen dizkigu mostraren lehenengo espazioak, hain zuzen, aurretik aipatutako ikus-entzunezkoekin bat, artistaren artxiboa, argazkiak eta materialak aurkezten baitzaizkigu.

Hori bai, erakusketaren lehenengo gelak artistaren atmosferaren zantzuak igortzen badizkigu ere, lehenengo espazioak ez digu hurrengo geletan aurkeztuko zaigunaren spoiler-ik egiten; haren aurrekariak aurkezten dizkigu, besterik ez.

Bigarren espazioan barneratzean, Zuluetarekin harreman zuzena izan duten hainbat pertsonaren elkarrizketak aurkezten zaizkigu, bederatzi osotara: Alaska, Pedro Almodovar, Zuluetaren senide Jaime Zulueta... Nolabait, pertsonaiaren atzean dagoen pertsona ikusarazten digute. Horiekin batera, zuri-beltzeko fotograma segida bat izango balitz bezala, Zuluetaren bizipenak sintetizatzen dituzten argazkiak kokatzen dira: jendea, festa giroa, zinema, ekitaldiak...

Zuluetarenganako gerturatze prozesu horren ostean, hurrengo gelan murgildu, eta artistaren atmosferan barneratzen gara, bete-betean. Halatan, ekoizpena ez da zinemagintzan soilik zentratzen, aurkezten diren euskarriak askotarikoak baitira: marrazkiak, pinturak, binilo kaxak, komikiak... Askotariko kolore eta formatakoak, eta, hein batean, estetika psikodelikoaren aztarnak gogora ekartzen dituztenak. Horiekin kontrastean, artistak New Yorken egindako marrazki seriea eskegitzen da espazio berean, Henri de Toulouse-Lautrecen marrazkiekin aldera daitekeena.

Hurrengo espaziorantz aurrera egin ahala, Zuluetak egindako ikus-entzunezko muntatzeak agertzen dira, denak espazio berean, baina bakoitzak besteari bere lekua emanez. Era berean, espazioa itxiz artistak egituratutako kartelak ditugu: hondoko hormari kutsu monumentala eskaintzen dio, eta ikuslearen begirada guztiz harrapatzen du.

Bada, mostraren gune katartikoena azkenengo espazioan gauzatzen da. Pinturak, kartelak, horman proiektatutako filmak... desagertzen baitira. Erakusketa espazioa desagertu, eta, orduan, zuzen-zuzenean, Artiumeko areto hori zinema areto bihurtzen da. Butaketan esertzeko gonbita egiten digu espazioak, Zuluetaren film luzeak ikusteko aukera emanez. Halatan, ondorioztatzen dut Ivan Zuluetaren asaldura mostrak ikur madarikatuaren lokarriak desegiten dituela, artistaren produkzio eklektikoa, hauskorra eta gordina ikusarazten digun heinean.


uniform

Uniform

Patricia Dauder

Artium (Gasteiz, Araba)

2024ko Apirilaren 26tik
2024ko Irailaren 29ra

zirkuluaren-zerumuga

Zirkuluaren zerumuga

Agustina Otero

Oteiza Museoa (Uharte, Nafarroa)

2024ko Ekainaren 20etik
2024ko Azaroaren 24ra

euskal-serie-kosmogonikoa

Euskal serie kosmogonikoa

Nestor Basterretxea

Montehermoso Kulturunea (Gasteiz, Araba)

2024ko Ekainaren 27tik
2024ko Irailaren 29ra

erromako-portu-zaharra-bilbo-erdian

Erromako portu zaharra Bilbo erdian

Uzt. 06 | Irene Barañano Diaz [BERRIA.eus]

Manu Muniategiandikoetxea artistak duela 2.000 urteko erromatar inperioan inspiratutako obra hirukoitza jarri du ikusgai Bilbon: 'Schola Navicolare di Traiano'. Erakusketa esperimentala da, eta udan ikusgai egongo da Azkuna zentroko terrazan.

tabakalera-errealitate-areagotuko-esperientzia-batean

Tabakalera, errealitate areagotuko esperientzia batean

| 2024ko Uztailaren 5a

Publizitate-kanpaina berritzaile batek errealitate areagotuaren bidez irudimenarekin bidaiatzea proposatzen digu. Iaz Zentroak abian jarritako kanpainaren jarraipena da, Espainiar estatu mailan lau sari jaso berri dituena.

bi-egun-gernikan

Bi egun Gernikan

Eka. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gernika eta Gernikei buruzko kongresuan egon gara bi egun oso izen bereko herrian. Gertakizun historikoa eta horrek eragin zituen ondorioak aztertu ditugu kongresu akademikoan. Gernika sinbolismo handiko herria zen gerra zibila hasi baino lehen, baina bonbardaketaren ondoren beste kutsu batzuk hartu zituen.

gauden-tokitik-toki-berriak

Gauden tokitik, toki berriak

Eka. 27 | Elena Olave [BERRIA.eus]

'-n, -z, -tik, -rantz' | Artista: Jose Angel Lasa. | Non: Bermeoko Frantziskotarren klaustroan. | Noiz arte: Urriaren 31ra arte.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.