artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Asalduraren logikak

'Ivan Zuluetaren asaldura' | Non: Gasteizko Artium museoan. | Noiz arte: Martxoaren 5era arte.

asalduraren-logikak
an Zuluetak egindako irudiak eta Arrebato filmaren elastikoak, Artium museoko erakusketan. ENDIKA PORTILLO / FOKU

2023ko Otsailaren 1a | Jone Rubio [BERRIA.eus]

Artiumeko ate birakaria zeharkatu, eta erakusketa espazioetara bideratzen nauten eskaileretan behera egiten dut. Zurrumurru bat entzuten da ezkerreko espazioan, eta bertara gerturatzen naiz lausotutako hitzen jatorria zein den jakiteko asmoarekin. Ivan Zuluetari eskainitako Ivan Zuluetaren asaldura izeneko mostra biltzen duen guneetako bat da hura.

Barneratzen naizen momentuan, hitzak Alaska abeslari ezagunaren ahotik irteten direla sumatzen dut, hain zuzen, trantsizio garaian Madrilen egon zen eztanda kulturalaren ikurra dena. Ivan Zuluetaren zuzendaritzapean egindako filmari buruz hitz egiten du hark, filmaren momenturen batean bertan agertzen baita. Jarraian, gaztea zela, Ivan Zulueta bera agertzen da Arrebato (Asaldura, 1979) filmaren egituratze prozesuaz eta bestelakoez hausnartzen.

Klik egiten dit buruak nolabait, espazio horretan Espainiako Estatuko momentu zehatz baten bi ikur kultural agertzen baitira: bata, oraindik goraipatua, egungo eskakizun kultural mainstream-ean errotua; bestea, garai baten jeinu madarikatu baten moduan aurkeztu izan dena, eta, hori baino gehiago, sortzaileen ikonifikazio morbosoaren biktima zuzena izandakoa.

Monitorea atzean utzi, eta aurrean proiektatzen ari den beste ikus-entzunezkoan zentratzen naiz orduan, eta, bertan, egoera bestelakoa da. 2003. urteko Ivan Zulueta aurkezten zaigu, bere gurasoen etxe erraldoian, sortze prozesuez, adikzioez, zailtasun ekonomikoez edota atzean geratu diren bizipenez hizketan.

Zulueta 1970eko hamarkadan abangoardiako sortzailea izan zen nolabait, New Yorken bizi, eta bertako atmosfera kulturalean murgildu zena. Hain zuzen, frankismo garaiko zurruntasunarekin kontrastean, haren proposamen estetikoak hauskorrak izan ziren guztiz. Horren pistak ematen dizkigu mostraren lehenengo espazioak, hain zuzen, aurretik aipatutako ikus-entzunezkoekin bat, artistaren artxiboa, argazkiak eta materialak aurkezten baitzaizkigu.

Hori bai, erakusketaren lehenengo gelak artistaren atmosferaren zantzuak igortzen badizkigu ere, lehenengo espazioak ez digu hurrengo geletan aurkeztuko zaigunaren spoiler-ik egiten; haren aurrekariak aurkezten dizkigu, besterik ez.

Bigarren espazioan barneratzean, Zuluetarekin harreman zuzena izan duten hainbat pertsonaren elkarrizketak aurkezten zaizkigu, bederatzi osotara: Alaska, Pedro Almodovar, Zuluetaren senide Jaime Zulueta... Nolabait, pertsonaiaren atzean dagoen pertsona ikusarazten digute. Horiekin batera, zuri-beltzeko fotograma segida bat izango balitz bezala, Zuluetaren bizipenak sintetizatzen dituzten argazkiak kokatzen dira: jendea, festa giroa, zinema, ekitaldiak...

Zuluetarenganako gerturatze prozesu horren ostean, hurrengo gelan murgildu, eta artistaren atmosferan barneratzen gara, bete-betean. Halatan, ekoizpena ez da zinemagintzan soilik zentratzen, aurkezten diren euskarriak askotarikoak baitira: marrazkiak, pinturak, binilo kaxak, komikiak... Askotariko kolore eta formatakoak, eta, hein batean, estetika psikodelikoaren aztarnak gogora ekartzen dituztenak. Horiekin kontrastean, artistak New Yorken egindako marrazki seriea eskegitzen da espazio berean, Henri de Toulouse-Lautrecen marrazkiekin aldera daitekeena.

Hurrengo espaziorantz aurrera egin ahala, Zuluetak egindako ikus-entzunezko muntatzeak agertzen dira, denak espazio berean, baina bakoitzak besteari bere lekua emanez. Era berean, espazioa itxiz artistak egituratutako kartelak ditugu: hondoko hormari kutsu monumentala eskaintzen dio, eta ikuslearen begirada guztiz harrapatzen du.

Bada, mostraren gune katartikoena azkenengo espazioan gauzatzen da. Pinturak, kartelak, horman proiektatutako filmak... desagertzen baitira. Erakusketa espazioa desagertu, eta, orduan, zuzen-zuzenean, Artiumeko areto hori zinema areto bihurtzen da. Butaketan esertzeko gonbita egiten digu espazioak, Zuluetaren film luzeak ikusteko aukera emanez. Halatan, ondorioztatzen dut Ivan Zuluetaren asaldura mostrak ikur madarikatuaren lokarriak desegiten dituela, artistaren produkzio eklektikoa, hauskorra eta gordina ikusarazten digun heinean.


ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 31etik | 19:00
2025eko Abenduaren 12ra

la-grieta

La Grieta

Erakusketa kolektiboa

Marra Gunea (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 04tik
2025eko Azaroaren 29ra

beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Nafarroako Unibertsitateko Museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 15etik
2026ko Martxoaren 01era

bidegurutzeak

Bidegurutzeak

Jana Lottenburger

Station V (Baiona, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 14tik
2025eko Azaroaren 29ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

Aza. 07 | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.