artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Goizane Aizpurua: "Museoek badakite ikasleetatik zer jaso, eta ikasleei zer eman"

Kutxa Fundazioa-Gordailua beka irabazi zuen iaz Goizane Aizpuruak. Artelanak kontserbatzeko materialak jasangarri bihurtzeko proiektua garatzen ari da orain, Suitzako Museo Nazionaleko Bilduma Zentroan.

goizane-aizpurua-museoek-badakite-ikasleetatik-zer-jaso-eta-ikasleei-zer-eman
À‚©JAGOBA MANTEROLA / FOKU

2023ko Apirilaren 26a | Iraia Vieira Gil [BERRIA.eus]

Kutxa Fundazioa-Gordailua beka aurkeztu dute aurten bigarrenez Kutxa fundazioak eta Gipuzkoako Foru Aldundiak. "Kultura ondarearen kontserbazioa, ikerketa, berrikuntza eta sozializazioa sustatzea" da bekaren helburu nagusia, eta bihar amaitzen da izena emateko epea. Proiektua Gipuzkoako Gordailuan hasi eta bukatzeaz gain, Suitzako Museo Nazionaleko Bildumen Zentroan sei hilabeteko egonaldia eskaintzen du bekak. Horretan ari da, zehazki, Goizane Aizpurua (Deba, Gipuzkoa, 1984) prebentzio alorreko kontserbatzaile eta iazko irabazlea. "Nire jakintzak eta proiektuak besteen eskura jartzen eman ditut azken zazpi urteak; nik neuk jakintza berriak eskuratzeko abagunea izan zitekeela pentsatu nuen".

Arte Ederrak ikasi zituen Aizpuruak Euskal Herriko Unibertsitatean, eta arte biltegietan lan egiten eman ditu azken urteak. Kutxa Fundazioa-Gordailua bekak zaharberritze jasangarriaren arloaren kanpoko egoera ezagutzeko aukera eman dio. "Europan erreferentziazkoa den zentro batean ikasteko aukera oso ona izaten ari da". Horregatik erabaki du, hain zuzen, bere bizitza profesionalean "parentesi bat" egitea. "Hiru ikerketa bide nituen, eta garraio, biltegiratze eta erakusketetarako kultura ondasunen egokitzapenari aplikaturiko jasangarritasunaren ingurukoa hautatu nuen". Helburua? Artelanei ahalik eta bizialdirik luzeena bermatuko dieten kontserbazio material jasangarriak aurkitu, moldatu eta erabilgarri egitea.

Bekaldia hasi eta lehenengo hiru hilabeteak Gordailuan eman zituen, "biltegietako eguneroko lana zein den ikasten". Aurretik ere biltegi desberdinetan aritu zenez, ez zitzaion "arrotza" egin. Suitzara joan zen ondoren, eta han jarraitzen du oraindik ere. "Lehen hilabete eta erdia Museo Nazionaleko Bilduma Zentroko egunerokotasuna ezagutzen eman dut". Departamentuak zeintzuk diren, profesionalek zer egiten duten edota berak zer eman dezakeen aztertzeko denbora izan da. Orain, bere proiektua ere bada museoko egunerokotasunaren parte, eta artelanak kontserbatzeko materialak ikertzen hasi da. "Artelanak kontserbatzeko, plastikoekin egiten dugu lan maiz, eta erabilera bakarra ematen diegu. Hori ez da batere jasangarria".

Museo Nazionaletik bueltan, bestelako zeregina izango du kontserbatzaileak: "Ondorioak ateratzeko ordua izango da". Gipuzkoako Gordailuaren eta Suitzako Museo Nazionaleko Bilduma Zentroaren artean antzekotasunak eta aurkakotasunak aurkituko dituela badaki, baina azpimarratu du bakoitzaren ñabardurak kontuan hartzea ere oso garrantzitsua dela. "Tamaina, funtzionamendua, jasotzen dituzten diru iturri publiko eta pribatuak... Beti egongo dira moldatu beharreko gauzak".

"Konexioen" beharra

Lan egiteko era desberdina da biltegi bietan. "Suitzako Zentroan departamentu desberdinak dituzte, eta 50 bat langile dira guztira". Dinamikak eta prozesuak errazten ditu horrek eta, ondorioz, "inertziak" bultzatzen du egin beharreko lana. Departamentuek, gainera, elkarrekin egiten dute lan, eta Aizpuruaren proiektuan ehungintza sailak eta ikerketa sailak hartzen dute garrantzi berezia. "Kolaborazio bat da. Zer behar dute? Non jarri nahi dute indarra?".

Suitzako Bilduma Zentroak, zehazki, hiru museoko ondare eta artelanak biltzen ditu. Gordailuak, berriz, Gipuzkoako ondasun higigarriak besterik ez ditu gordetzen. Aizpuruaren ustetan, Gipuzkoan eta, oro har Euskal Herrian, "konexio" gehiago beharko lirateke. "Elkarren arteko proiektuak garatzeko harreman gehiago izan beharko lituzke Gordailuak museoekin, unibertsitateekin edota galeriekin". Europako museo askotan, esaterako, praktiketan dauden ikasleak hartzen dituzte, ez bakarrik lan egiteko, baizik eta gradu eta master amaierako lanak garatzeko ere bai. "Hartu-eman bat dago; museoek badakite ikasleetatik zer jaso dezaketen eta ikasleei zer eman ahal dieten".

Beste arlo askotan bezala, artearen mundu profesionalean sartzea ez da erraza. "Itsu-itsuan" ematen dituzte askok lehen pausoak, Aizpuruak bezala. Horregatik dira, haren iritziz, beharrezkoak zentro horietan lan egiteko aukera ematen duten bekak: "Gipuzkoako Gordailuko zaharberritze tailerrean lan egiteko lortu nuen beka izan zen niretzako garrantzitsuena". Prebentzio alorreko kontserbazioa beste ikuspuntu batetik begiratzeko aukera eman baitzion. "Gordailuak izugarrizko lana egiten du horrelako aukerak eman ahal izateko. Eta oso eskertzekoa da". Kutxa Fundazioa-Gordailua bekak, hain zuzen, 30.000 euro eta 12.000 franko suitzar emango dizkio hurrengo bekadunari, Aizpuruak bezala haren proiektua garatu dezan.


irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 25era

formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Maiatzaren 14tik
2026ko Martxoaren 22ra

ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 31etik | 19:00
2025eko Abenduaren 12ra

inaki-olazabal-bidean

Iñaki Olazabal Bidean

Erakusketa kolektiboa

Oxford aretoa (Zumaia, Gipuzkoa)

2025eko Azaroaren 07tik
2025eko Azaroaren 23ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

Aza. 07 | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.