artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Mostra ilunetan barrena

Julia Spinola | Non: Gasteizko Artium museoan. | Noiz arte: abenduaren 10era arte.

mostra-ilunetan-barrena
Arg/ Jaizki Fontaneda / FOKU

2023ko Ekainaren 14a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Erakusketak bisitatzera joaten garen momentuan, horiek biltzen dituen espazioaren argiak zerbait igortzen digu. Espresuki igortzen digun horrek bertara gerturatu gaitezkeen edo ez zehazten digu, obrak argiztatzen dituzten fokuak itzalita egoteak mostraren itxiera adierazten baitu, besteak beste. Hori da Artiumeko Persona, foto, copia mostra ikustera gerturatzen garen momentuan sumatu dezakeguna. Baina ez, mostra ez dago itxita, argi ezaren potentziaz baliatzen da. Catalina Lozanoren komisariotzapean, Julia Spinola artistaren lanak biltzen ditu mostrak, hain zuzen.

Kasu honetan, erakusketa konposatzen duten artelanak argiztatzen dituen elementu bakarra espazioaren leihoetatik barneratzen den argi naturala da. Horrek artelanekiko dugun pertzepzioa eraldatzen du, eta momentu batean edo bestean, testura, kolore, forma... ezberdinak sumatuko ditugu.

Spinolaren lana eskulturaren eta marrazkiaren arteko ekoizpenean kulunkatzen da, zeinaren bitartez materialen eta formen arteko erlazioen gaitasun anitz aztertzen baititu. Halaber, mostrarekin lehenengo kontaktua dugun momentuan, haren lanaren kontzepzio eskultoriko eta espazialaren uztartzeaz ohartzen gara; betiere, espazioaren gaitasunak kontuan izanik.

Horren eredu da mostraren iluntasunean barneratzen garen momentuan aurkezten zaigun eskultura espektrala. Eskala handian egina, bakartuta eta ilunduta, Rizo izeneko pieza dugu. Espazioari bizitasuna ematen dioten aztarna koloredun txikiak sumatzen dira horra gerturatzen garen heinean, baina ez gaituzte harrapatzen eskulturak egiten duen moduan. Izan ere, piezak gerturatzera behartzen gaitu, eta gerturatze horrek bideratzen duen begi-kolpe bakoitzean eskulturaren ezaugarriak eraldatzen dira nolabait; iluntasunak ikusten duguna difuminatzen baitu.

Erakusketa bi espaziotan banatzen da, eta artistak hamar urtetan egindako lanak biltzen ditu; horrekin batera, mostrarako espresuki ekoitzitako lanak daude. Bada, horrek elkarrizketa interesgarriak sortzen ditu piezen artean, adierazpen bat bestearen oihartzuna bada ere, ezberdintzen dituen garapen estetiko bat sumatzen baita. Batak besteari eragiten dio, moduren batean, eta horrek loturak edota sinergiak sortzen ditu.

Bigarren espazioan barneratzean, argi naturala da piezen gainazalei azkenengo zizelkada ematen diena. Espazioa zabalagoa da, eta eskultura bakoitzari arnasteko aukera ematen dio. Era berean, guri piezak hainbat perspektibatatik aztertzeko askatasunaren ateak irekitzen dizkigu horrek.

Bertan sortzen diren elkarrizketen artean, abiapuntuak askotarikoak dira. Horien artean eskalen arteko tentsioek ahalbidetzen dituzten erritmoak harrapatzen gaituzte nolabait. Izan ere, bigarren espazioko erdialdean dauden pieza erraldoiek gure gorputzekin elkarrizketak sortzen dituzte. Esan bezala, handiak dira, forma eta kolore organikoz eginak, eta zerbait dakarkigute gogora, baina ez dakigu zer den. Alabaina, arrotzak izan beharrean gertutasun arraro bat sortzen dute gure barrenetan.

Halaber, deigarria da piezak konposatzen dituzten koloreen arteko lotura ere, tonu neutroek burutzen baitituzte. Kolore lauak izanik, gehienbat argi naturalaren mugimendu eta bizitasunaren testigu zuzenak dira. Bada, hormak blaitzen dituzten serigrafiak espazioaren bizitasunaren aztarna koloredunak ere bihurtzen dira; eta tonu neutroekin kontrastatzen dute. Ernaltzen ari den espazio paralelo baten pasabideak dira moduren batean.

Mostrak orainaren presentziaz ohartarazten gaitu nolabait; argi naturalaren periodizitateak baldintzatzen baitu. Era berean, gure gorputzak espazioaren zein piezekin duen harreman zuzenaren inguruan hausnartzeko bulkada bideratzen du. Halatan, espazioaren osotasunean barneratzeak mugimendua, begirada eta gure gorputzak piezekin duen harremana zein den planteatzera eramaten gaitu, betiere argiak begien fokuak zehazten dizkigula.


bizitza-baten-isileko-lana

Bizitza baten isileko lana

Andreu Uriarteri

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

2025eko Ekainaren 06tik
2025eko Uztailaren 20era

berdeari-itsu

Berdeari Itsu

Virginia Santos

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Maiatzaren 09tik
2025eko Uztailaren 03ra

eliz-museoan

Eliz Museoan

Eka. 18 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Aurreko asteko artikuluan Haizea Barcenillak Erdi Aroko maisulanei buruz idatzi zuen. Kasualitatez, artikulua irakurri baino egun batzuk lehenago inork bisitatzen ez duen museo horietako bat bisitatu nuen. Bertan Erdi Arotik hasita gaur egunera arteko data duten artelan erlijiosoak gordetzen dira.

nora-gondat-saritu-dute-hau-diseinu-lehiaketaren-zortzigarren-edizioan

Nora Gondat saritu dute HAU. Diseinu Lehiaketaren zortzigarren edizioan

| 2025eko Ekainaren 13a

Ontzitegia izan da edizio honetan tradizioa eta garaikidetasuna ongien uztartzeagatik aukeratutako objektua eta gaurtik aurrera, San Telmo Museoko gastrokultura gunean, ikusgai izango dira epaimahaiak aukeratutako 8 proiektuak; tartean, Nora Gondaten "BATU" irabazlea.

erdi-aroko-maisulanak

Erdi Aroko maisulanak

Eka. 12 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Jesusek begi zabal handiz begiratzen digu, gazte eta bizarrik gabe. Zirkulu batean kokatuta dago eta horren kanpoan irudiak biderkatzen dira, beragandik mundua irradiatuko balitz bezala.

artium-museoak-josu-bilbaoren-h-erakusketa-aurkeztu-du

Artium Museoak Josu Bilbaoren 'h' erakusketa aurkeztu du

| 2025eko Ekainaren 12a

Erakusketa artistaren bi interes errepikakorren, espazioaren eta hizkuntzaren, inguruko hausnarketa da. Bilbaok museoko A2 aretoaren arkitekturan ere esku-hartu du. Erakusketa dela eta, Artium Museoak #Hitzak argitalpen-sailaren ale berri bat argitaratu du.

norberaren-erara

Norberaren erara

Eka. 11 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'HELEN FRANKENTHALER: araurik gabe margotzen' | Non: Guggenheim museoan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

erroma-bulegoan

Erroma Bulegoan

Eka. 05 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Susana Talayero artistak Erromako esperientzia ekarri du Bilboko Bulegoa z/b-ren egoitzara. 60ko hamarkadatik gaur egunera arte emakumezko artistek antolatutako erakusketen ikerketa bultzatzea da Material Voices izeneko programaren helburua. Testuinguru horretan aurkeztu du Susana Talayerok Un fondo blanco que nunca estuvo limpio (Inoiz garbi egon ez zen hondo zuria) izenburua daraman erakusketa.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.