artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Malgutzen diren mugak

Phyllida Barlow | Lekua: Hernaniko Txillida Leku museoa. | Noiz arte: Urriaren 22ra arte.

malgutzen-diren-mugak
Arg/ Chillida Leku

2023ko Irailaren 20a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Lekukotasunean eta artearen sinbiosian sortzen diren irakurketak ez dira edonolakoak, faktore askok baldintzatzen gaituzte. Hala nola lekukotasunari lotutako iruditeriak hor daude. Esaterako, horren eredu da euskal eskulturaren inguruan XX. mendearen erdialdean sortzen hasi zena. Bada, nahiz eta euskal testuinguruan sortutako pieza eskultoriko guztiek iruditeria ofizial horri ez eutsi, iruditeriaren edota memoria ofizialaren pean eraikitako kanon estetikoak eskultura soil, higiezin, indartsuak hartzen ditu bere gain.

Kanon horren piezen artean ehuntzen dira Eduardo Txillidarenak, haren omenez eraikitako museoa horren adierazle estetikoa izanik. Erakusketa espazioa ez da areto batera mugatzen, erakusketa naturan integratzen baita, eta horrek erakusketa batean barneratzearen esperientzia berriztatu bat sortzen du.

Halatan, esperientzia horretan barneratzen garen heinean, bestelako ikuspuntu bat sorrarazten digu espazioak; eta, bestelako puntu hartan murgildu garelarik, Txillidaren eskulturak ez ezik beste artista baten piezak ere aurkezten zaizkigu: Phyllida Barlowren eskulturak, alegia. Kontrastea sortzen da museoaren parte diren eskultura higiezinen eta aldi baterako erakusketaren bidez museoan iragazi direnen artean.

Zabalaga baserrirantz gerturatzen garen heinean, Txillidaren piezekin talka egiten duten bestelako eskulturak aurkezten zaizkigu: forma organikokoak eta nolabaiteko mugimendu immanentea adierazten digutenak. Bi pieza dira, hain zuzen: Untitled: holder eta Untitled: fallengunstyresandplacard. Eraikuntzen gainazalek eta egiturek kontraste deigarria sortzen dute inguruan. Izan ere, Txillidarenek nolabaiteko homogeneotasuna adierazten dute, eta Barlowrenek testura ezberdinak erakusten dizkigute. Bada, nahiz eta Barlowren piezak eskala handikoak izan, handitasunak eta monumentalitateak baino gehiago, materialen espantsioak harrapatzen gaitu.

Izan ere, bere praktika eskulturaren legeen dekonstrukzioan oinarritzen da. Ildo honetan, erraz eskura daitezkeen materialak erabiltzen ditu: kartoia, oihala, zur kontratxapatua, buztina eta zementua. Halaber, material horiez egituratutako eskulturen eskala da ikuslea guztiz harrapatzen duena. Piezen monumentalitatea dela medio, nolabaiteko kutsu eszenografikoa eraikitzen baitute eskulturek; eta bide horretan, ikuslearen gorputza biltzen dute.

Baserrian sartzen garen momentuan, piezen handitasunari, egiturei eta formen adierazgarritasunari, kolore deigarri eta pluralak batzen zaizkie. Sentsazio ezberdinen dantza hori espazio itxi batean egituratzen denez, eskulturek gugan eragiten dutena biderkatzen da. Izan ere, eskulturek espazioa berregituratzen dute, espazioaren zentzu eszenografikoa areagotuz.

Lehenengo talka horretan, erakusketa espazioaren bi solairuak zeharkatzen dituen arkitektura aurkezten zaigu, esaterako. Bada, Untitled: tower holder (2020) espazioan integratzen da, horren parte bihurtuta. Integratze horren bitartez, nolabait etxeko pieza, eszena edota bertarako eraiki den dorre onirikoa simulatzen du; koloreak eta zementuak kutsu hura indartzen dute.

Bigarren solairuko eskailera igotzen dugun momentuan, sentipen oniriko hori areagotzen da, bertan espazioa berrantolatzen duen pieza erraldoi batekin egiten baitugu topo. Horma ematen du, baina haren zuzentasunak bestelako zerbaiten aurrean gaudela esaten digu. Berriz ere koloreek horren artifizialtasunaren berri ematen diguten arren, harmonia da atmosfera horretan arnasten dena.

Atmosfera horretan murgiltzen garen hainean, eta, geletan aurrera egin ahala, azkenengo espazioan pinturak aurkezten zaizkigu. Eta, zentzu horretan, artistaren egiteko moduen inguruko hausnarketa batek barreiatzen gaitu. Izan ere, pintura koloretsu horietan eskultura badagoela sumatzen da, bidimentsionalitatea atzean uzten baitute bestelako espazioei atea irekiz. Bertan, materialtasun, espazio eta atmosfera ezberdinak arnasten dira, eta horrek aurretik aurkeztu zaigunaren inguruko hausnarketa ere bateratzen du.

Barlowk mugak malgutzen ditu, eta malgutze horretan ikusezin bilakatzen ditu. Hari horretatik tiraka, eskulturak desagertu eta instalazio edota eszenografia bateratuak ehuntzen dira. Orduan, hau da geure buruari galdetzen dioguna: zeintzuk dira eskultura denaren eta ez denaren arteko mugak?

phyllida-barlow

Phyllida Barlow

Phyllida Barlow

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2023ko Maiatzaren 24tik
2023ko Urriaren 22ra


ataria-bat

Ataria (bat)

Arte Ederren Bilboko Museoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 08tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

egikera-sortzaile-bat

Egikera sortzaile bat

Marisa González

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 29tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

ukitu

Ukitu

Maider López

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 24tik
2026ko Otsailaren 07ra

genesis

Genesis

Nisa Goiburu

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Azaroaren 27ra

ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 31etik | 19:00
2025eko Abenduaren 12ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

Aza. 07 | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.