artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Asins, Oteiza eta Palazueloren abstrakzio geometrikoaren ertzetan arakatu du Artiumek

Elena Asinsek, Jorge Oteizak eta Pablo Palazuelok abstrakzio geometrikoan egindako bidea ikusgai jarri du Artium museoak ‘Asins, Oteiza, Palazuelo. Haraindikoari itxura ematea' erakusketan. Sinbolismoak eta mistikotasunak zeharkatzen dituzte piezak.

asins-oteiza-eta-palazueloren-abstrakzio-geometrikoaren-ertzetan-arakatu-du-artiumek
Gasteizko Artium museoko erakusketan ikus daitezkeen artelanetako batzuk. ENDIKA PORTILLO / FOKU

2025eko Apirilaren 11a | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Abstrakzioaren bidean poetika berriak sortu ziren XX. mendeko lehen hamarkadetan, eta, haiei esker, geometriatik, konkretutik eta analitikotik abiatutako irudi berriak jaio ziren. Artea hizkuntza forma berrietatik edaten hasi zen, eta sortzaileek irudi sinboliko, metafisiko, transzendente eta mistikoetara jo zuten, konbentzio figuratiboak eta informalak zalantzan jarriz. Jorge Oteiza (Orio, Gipuzkoa, 1908 - Donostia, 2003), Pablo Palazuelo (Madril, 1916 - Galapagar, Espainia, 2007) eta Elena Asins (Madril, 1940 -Azpiroz, Nafarroa, 2015) aitzindarien artean egonziren abstrakzioaren bide horretan, eta interes komunak izan zituzten euren sortze prozesuetan. Hiru artista horiek abstrakzio geometrikoan egindako prozesuan arakatuta ondu du erakusketa berria Gasteizko Artium museoak: Asins, Oteiza, Palazuelo. Haraindikoari itxura ematea du izenburu.

Museoak bere funtsekin osatu du bilduma, bai eta Pablo Palazuelo Fundazioak, Altxerri galeriak, MV bildumak eta Ostolaza-Paraisok lagatako pieza batzuekin ere; A0 aretoko aparteko espazio batean paratu dituzte artelanak. Beatriz Herraez Artiumeko zuzendariak azaldu du Bilduma hau. Oinarrizko mugimenduak (1950-2000) erakusketan dagoen beste erakusketa bat dela zabaldu berri dutena, eta gogoetarako eta "azterketarako" abagune izan nahi duela. Izan ere, Fernando Golvano arte irakasle eta kritikariaren begiradapean ondu dute erakusketa, eta haren ekarpena ezinbestekoa izan da hiru artisten lanak elkarrekin ikusteko eta ulertzeko. "Lehen aldia da hiru artistak elkarrizketan jartzen ditugula, eta inoiz ikusi gabeko konexioak bistaratu ditugu", nabarmendu du Golvanok.

Oteizaren sei artelan, Palazueloren hamar eta Asinsen hamahiru. Denera, 29 artelan jarri ditu ikusgai museoak. Margolanak eta eskulturak dira. Bisitariak goiburuan laburbilduta topatuko du bildumaren mamia, Golvanoren esanetan: "Garrantzi handikoari forma emateko pasioak batu zituen hiru artistak". Ezaugarri antzekoek zeharkatzen dituzte piezak, hala nolageometriak, espazioak, serieak, laugarren dimentsioak eta transzendentziak. Erakusketak aukera ematen du hiru artistak "abstrakzio geometrikoan, sinbolismoan, zehaztasunean, matematikan eta mistikotasunean egindako ibilian murgiltzeko", komisarioaren arabera.

Musika eta matematika

Arkitektura, espiritualtasuna eta musikarekiko interesa izan zuten Oteizak, Palazuelok eta Asinsek, baina modu are nabarmenagoan azken biek. Golvanok kontatu duenez, Palazuelok "bere pinturen eta musikaren arteko benetako itzulpenak" egiteko asmoa zuen, eta halaxe bistaratu zuen Musika III litografian, adibidez: hondo beltz baten gainean modu nahasian margotu zituen lerro zuriak, pentagrama baten antza hartuta. Asinsen kasuan, Erritmo zeihar positiboaeta Erritmo zeihar negatiboalanetan islatu zuen musikarekiko pasioa; tinta beltzez eta zuriz marraztutako kartoi meheen gainean, partiturak irudikatu zituen hark ere. Bachen musikak inspiratuta ondu zituen.

Asins arte kontzeptualean aitzindari izan zen Espainian, baita ordenagailu bidezko artearen aplikazioan eta algoritmoetan oinarritutako sorkuntzan ere. "Zenbakien zientziarako irekitasuna" zuen haren lanak, eta Menhirrakserieko piezek horixe bera uzten dute agerian. Beirazko eta burdinazko bi eskulturak eta margolan batek osatzen dute seriea. "Hirukiaren aldeen eta osotasunaren arteko harremana islatu nahi izan zuen, sekuentzia eta erritmoa oinarri hartuta".

Oteizak harrian eta burdinan egindako pieza ezagun batzuk paratu dituzte erakusketan: Hiru kuboide hutseko eraikuntza, Lemoizko gertutasuna seinalatzen duen hilarria eta Mallarmeren omenaldiaren aurretiko bertsioa, tartean. Komisarioak esplikatu duenez, Oteizaren ikerketa lerroetako bat "eskultura masa figuratiboaren eranzte formala" izan zen, eta horrek eraman zuen abangoardia modernoen herentziak berrinterpretatzera.

1970eko hamarkadan, Oteizak hormaren espazioaren portaera ikertu zuen, eta, horretarako, aztergai izan zituen Kazimir Malevitz artistaren margolanetako espazio hutsa, abstrakzioa eta geometria, eta eskultura batzuetan ezarri zituen prozesutik ateratako ondorioak. "Malevitz unitate bat" definitu zuen, eta, hori oinarri, helburu esperimentala zuten piezak ondu zituen: Malevitx erroa duen makla binarioa eskultura da horren erakusgarri.

Aretoko bitrina batean bildu dituzte hiru artisten artelanak ulertzeko dokumentuak eta argazkiak.


ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 24tik
2026ko Otsailaren 07ra

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

2025eko Urriaren 31etik
2026ko Apirilaren 12ra

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

Aza. 07 | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

gastu-publikoak-eta-onura-pribatuak

Gastu publikoak eta onura pribatuak

Aza. 07 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Gure lankide bat doktorego tesi baten defentsarako epaimahaia prestatzen ibili da. Hiru lagunek osatzen dute: EHUko irakasle batek, estatuko unibertsitate bateko beste batek eta Berlingo unibertsitate bateko batek. Hiruren agendak ikusi ostean, defentsa azaroaren 18an egitea erabaki zuten, eta, lau asteko epearekin, bidaiak antolatzen hasi ziren.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.