artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Tabakalerak ekoitzitako Marina Otero Verzier artistaren "Konpost Konputazionala" instalazioari S+T+Arts 2025 saria eman dio Europako Batzordeak

Marina Otero Verzierrek sortu eta Tabakalerak DIPCrekin elkarlanean ekoitzitako pieza saritua irailean aurkeztuko da Ars Electronica jaialdian. Máquinas de ingenio. Jakintzen bidegurutzean erakusketan ikusgai egon zen "Compost computacional" lanak iraunkortasun digitalari buruzko hausnarketa kritikoa planteatzen du.

tabakalerak-ekoitzitako-marina-otero-verzier-artistaren-konpost-konputazionala-instalazioari-s-t-arts-2025-saria-eman-dio-europako-batzordeak
Maria Otero Verzier. TABAKALERA

| 2025eko Ekainaren 5a

Marina Otero Verzier arkitekto eta ikertzaileak garatutako eta Tabakalerak Donostia International Physics Centerrekin (DIPC) lankidetzan ekoitzitako Compost computacional instalazioak Aipamen Berezia jaso du S+T+ARTS 2025 sarietan. Europako Batzordeak sustatutako sari horiek artea, zientzia eta teknologia uztartzen dituzten proposamen berritzaileenei aitortza egitea dute helburu.

Obra berariaz sortu zuen artistak Máquinas de ingenio. Jakintzen bidegurutzean erakusketarako. 2023ko azarotik 2024ko otsailera Tabakaleran ikusi ahal izan zen Maria Ptqk-k komisariatutako proiektuaren barruan. Gainera CIRCE (Creative Impact Research Center Europe) programaren laguntza izan zuen. Compost computacional obran biltegiratze digitalaren ingurumen-inpaktua kritikoki aztertzen du Otero Verzierrek eta antzinako eta etorkizuneko teknologien arteko elkarrizketa sinbolikoa proposatzen du. Orain, jaso berri duen aitortzari esker, berrikuntza kulturalaren eta teknologikoaren abangoardian kokatzea lortu du nazioartean. Bere dimentsio artistikoaz haratago, lanak iraunkortasun digitalaren, zientziaren eta irudimen kritikoaren esparruan duen potentzial eraldatzailea nabarmentzen du sariak.

DIPCk garatutako simulazio astrofisikoen hondar-beroak elikatutako vermikonpostaje-sistema bat eta quipu inca bat — datuak kodetzeko sistema zaharra — protagonista duen pelikula baten bidez, Compost Computacional-ek gaur egungo azpiegitura digitalen iraunkortasuna pentsatzeko modu berriak proposatzen ditu, bereziki adimen artifizialaren hedapen-testuinguruan.

Proiektuak ezagutza tradizionala eta abangoardiako teknologia uztartzen ditu gure garaiko gai kritiko bati heltzeko: datuak biltegiratzearen ingurumen-kostu handia. Alderdi teknikoaz harago, instalazioak premiazko galderak egiten ditu ezagutza-sistemen kultura-ondareari buruz eta azpiegitura kontzienteagoak eta birsortzaileagoak imajinatzeko beharrari buruz.

Txomin Romero (DIPC), Silvia Bonoli (DIPC), Raúl Angulo (DIPC), Jens Stücker (Vienako Unibertsitatea) eta Fernando Álvarez González (UPV/EHU) ikertzaileekin batera garatu zen instalazioa, eta Tabakalerak AZTG – Artea, Zientzia, Teknologia eta Gizartea bere lan-ildoaren esparruan bultzatutako prototipoetako bat da. S+T+ARTS sarien aitorpenaren barruan, Compost computacional 2025eko irailaren 3tik 7ra egongo da ikusgai Linzeko (Austria) Ars Electronica jaialdian, kultura digitalaren eta berrikuntza teknologikoaren arloko nazioarteko topaketa garrantzitsuenetako batean.

Nazioarteko epaimahaiaren sariak kultura-berrikuntzan Europako erreferente gisa sendotzen du Tabakalera, eta sorkuntza artistikoa eta ezagutza zientifiko eta teknologikoa elkartzeko plataforma gisa betetzen duen eginkizuna nabarmentzen du.

Máquinas de ingenio. Jakintzen bidegurutzean erakusketa CIRCE - Creative Impact Research Centre Europe-ren esparruan garatu zen. Diziplina arteko eta nazioarteko gogoeta-taldea da, eta politikak ekonomia sortzaileak nola lagundu ditzakeen eta Europan horiek duten eragina aztertzen du. CIRCE Alemaniako Gobernu Federaleko Kultura eta Komunikazio komisioak finantzatu zuen Europako Batzordearen Brexit-era Egokitzeko Erreserbaren baliabideekin (2022-23).

Marina Otero Verzier

Marina Otero Verzier arkitektoa eta ikertzailea da. Gaur egun irakasle bisitaria da New Yorkeko Columbia Universityko Graduate School of Architecture, Planning and Preservation (GSAPP) delakoan. 2023tik Reina Sofia Museoaren Arkitekturako eta Diseinuko Aholkulari Batzordeko kide da. 2020tik 2023ra Design Academy Eindhoven-en Diseinu Sozialeko Masterra zuzendu zuen, eta 2015etik 2022ra Ikerketako zuzendaria izan zen Het Nieuwe Instituut-en (Rotterdam).

Bere lanaren ardatza etorkizun kolektibo jasangarriagoak irudikatzea da, datuen biltegiratzetik hasi eta lan, osasun mental eta baliabideen erauzketaraino. Hainbat erakusketa komisariatu ditu, hala nola Work, Body, Leisure (Herbehereetako pabiloia, Veneziako 2018ko Arkitektura Biurtekoan), After Belonging (Osloko 2016ko Arkitektura Hirurtekoa) eta Deseos compulsivos (Portoko Udal Galeria, 2023). 2022an, Harvardeko Wheelwright sari ospetsua jaso zuen Future Storage proiektuagatik (Konpost Konputazionala).

irudi galeria

maria-otero-verzier-ren-obra

4-x-4

4 x 4

Erakusketa kolektiboa

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 28tik
2026ko Otsailaren 08ra

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

heldulekua

Heldulekua

Benoit Pingeot

tTok (Uztaritze, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 28tik
2026ko Urtarrilaren 22ra

sakkaku

Sakkaku

Kike Balentzategi

Noaingo Kultur Zentroa (Noain (Elortzibar), Nafarroa)

2025eko Abenduaren 04tik
2025eko Abenduaren 31era

suaren-partea

Suaren partea

Claire Forgeot

Georges Pompidou galeria (Angelu, Lapurdi)

2025eko Abenduaren 13tik
2026ko Martxoaren 07ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.