artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

25.000 kilometroko bidaia 135 argazkitan

Jose Manuel Juan Soto argazkilariak 'Landa arrazionalismoa' erakusketa aurkeztu du Donostiako San Telmo museoan. Frankismo garaian sortutako 200 herritako arkitektura bildu du, eta ikusgai egongo da gaurtik azaroaren 23ra bitarte.

25-000-kilometroko-bidaia-135-argazkitan
Jose Manuel Juan Soto argazkilaria, 'Landa arrazionalismoa' erakusketako argazkien aurrean. ANDONI CANELLADA / FOKU

2025eko Urriaren 14a | Garazi Izagirre Aiestaran [BERRIA.eus]

Argazki kamera eskuan hartuta, Jose Manuel Juan Soto argazkilari madrildarrak 25.000 kilometro baino gehiagoko bidaia egin du frankismoak 1945etik 1970era sortu zituen 200 herritako eraikinak dokumentatzeko.Landa arrazionalismoa izeneko erakusketan bildu ditu argazki guztiak orain. Donostiako San Telmo museoan jarri dute bilduma, eta azaroaren 23ra bitarte egongo da ikusgai, Laborategia aretoan. Sarrera doakoa da.

Nekazaritzarako baliagarri ziren lurretara jendea eraman nahi zuen gobernu frankistak, eta kolonizazio programakabiatu zituen horretarako 1950eko hamarkadan. 300 herritik gora eraiki zituzten —baita Euskal Herrian ere—, eta 55.000 familia mugitu zituzten herri berri horietara. Etxebizitzak, udalak, eskolak eta plazak eraiki zituzten, eta oraindik ere bizirik daude herri horietako asko. Jose Luis Fernandez del Amo izan zen herri horiek eraiki zituztenarkitektoetako bat, eta, beste lankide batzuekin batera, ildo arrazionalista hautatu zuen.

Soto 2018an hasi zeneraikinak dokumentatzen. "Madrilgoa naiz; beraz, gertuen nituen herrietara joan nintzen lehendabizi, eta pixkanaka urrunduz joan nintzen", adierazi du.200 argazkitik gora atera ditu oraingoz, eta herri gehiago bisitatzen jarraitu nahi duela aitortu du, "hasitakoa bukatzeko". Euskal Herrira ere gerturatu nahi izan du argazkilariak, kolonizatutako herri horien erretraturik "nabarmenenak" biltzeko. Nafarroan bost herri topatu dituela azaldu du, esaterako; gainontzeko probintzietan bat ere ez.

"Tximeleta bila zelaira doan zientzialaria bezala, Soto eraikinen aurrean kokatu zen, eta argazkietan zer irudikatu nahi zuen pentsatu zuen". Halaxe deskribatu du argazkilariaren lana Iñaki Bergara komisarioak. Sotoren bidelagun izan da proiektu osoan, etaesker hitzak izan dituargazkilariarentzat: "Eskertzen dut nigan pentsatu izana. Uste dut gai zoragarria dela eta arreta berezia eskatzen duela".

Aurrez ere baziren herri horiei ateratako argazkiak, eta, Bergarak adierazi duenez, horiek ere izan dituzte gogoan erakusketarako argazkiak egiteko. Herriak sortu ziren garaian bertan aterata zeuzkaten irudi haiek,eta, komisarioaren hitzetan, nolabait ere frankismoaren modernitatearen "ikonografia" osatu zuten.Arkitekturaren eta haren irudiaren arteko harremana "polita" dela ere esan du: "Bata eraikuntza materiala eta fisikoa da, eta bestea, berriz, eraikuntza bisuala".

Zuri-beltzean

Sotok azaldu du hasieran erretratuak ere egiten hasi zela: "200 herri inguru bisitatu nituen; beraz, alderdi gizatiarra erakutsi behar zela iruditu zitzaidan". Hala eta guztiz ere, segituan jabetu zen bietako bat hautatu behar zuela: erretratuak edo arkitektura.

135 argazkik osatzen dute erakusketa, azkenean, eta gehienak zuri-beltzean daude. Soto: "Garai hartan atera zituzten argazkiak zuri-beltzean ziren; beraz, horri erreferentzia egiteko, Bergarak eta biok hala erabakita, horrela jarri nahi izan ditugu". Hala ere, badaude erakusketa koloreztatzen dutenargazki batzuk ere.Elizetako beirateak: "Hasieran ez nintzen elizetara sartu, baina esan zidaten agian interesgarria izango litzatekeela arte hori erakustea".

Aretoko txoko batean, Eduardo de la Cruz zinemagileak egindako dokumental bat ere badago; herri haien kolonizazioaz hitz egiten duten batzuen testigantzak bildu dituzte lanean. Aretoko beste gune batean, berriz, kolonizazio garaiko bibliografia biltzen duten hainbat liburu daude, argazkiak ikusi baino lehen testuinguruaren berri izateko.

Erakusketaren harira, azaroaren 15ean solasaldi bat emango dute Soto argazkilariak eta Susana Lorenzo diseinatzaileak. Racionalismo de campo proiektuaz eta argazki liburuaz hitz egingo dute, Encuadre racional izenburupean. Gaztelaniaz izango da, 12:00etan, San Telmo museoan. Sarrera doakoa da, aretoa bete arte.


erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

puntu-itsua

Puntu itsua

Eremuak programa

Clara Campoamor zentro zibikoa (Barakaldo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 22tik
2026ko Urtarrilaren 07ra

bat-bon-a-tirer

BAT Bon à Tirer

Arte Ederren Fakultatea EHU (Leioa, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 01etik
2025eko Abenduaren 12ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.