artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Elkarrekin egoteko moduak birpentsatzeko zenbait gako

Marlene McCarty: Sasi guztien gainetik. | Non: Donostiako Tabakaleran. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

elkarrekin-egoteko-moduak-birpentsatzeko-zenbait-gako
Marlene McCartyren erakusketa, Donostiako Tabakaleran. MAIALEN ANDRES / FOKU

2025eko Azaroaren 7a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Ez dut atsegin inaugurazioetara joatea. Erakusketa taxuz ikusteko arazoak egoten dira, eta jendea erruz izaten da; erakusketak ikusteko egunak baino gehiago, gure espezie berekoekin sozializatzeko egunak izaten dira. Baina bertaratzen ez naizen arren, batzuetan, telematikoki loturaren bat izaten dut: tarteka, whatsappera argazkiren bat iristen zait, eta nire jakin-nahia martxan jartzen da. Hala gertatu zitzaidan Tabakaleran ikusgai jarri duten Marlene McCarty artistaren Sasi guztien gainetik izeneko banakako erakusketarekin —Maite Garbaio-Maeztuk komisariaturikoa—.

Izenburutik beretik hasita piztu zuen nire arreta erakusketak: euskara hutsekoa da; gaztelerarako itzulpenik gabea; egun, oso ohikoa ez dena. Beraz, zalantzarik gabe, euskal testuingurua presente zuen erakusketa zen, baina, era berean, protagonistatzat emakumezko artista amerikar bat zuen. Gainera, itxura guztiz, ikuspegi feminista batetik proposatutako ekoizpena ere izango zen, Garbaio-Maezturen ikerketa ildoak ezagututa. Eta pieza horiekguztiek nire jakin-nahia are gehiago elikatu zuten.

Bertaratuta, lehen ustekabekoak erakusketaren kokalekua eta tamaina izan ziren. Tabakalerako jardute modu nagusia paraleloan bi erakusketa izatea da: bata, espazio txikiagoko aretoan, 2 zenbakiarekin identifikatzen dena; eta bestea, normalean erakusketa nagusia izan ohi dena, harrera espazio batek erditik banatzen dituen bi espazio luzez osatutakoa izan ohi da. Oraingoan, ordea, hiru erakusketa daude batera: espazio txikikoaz gain, handiaren hegal bakoitzean beste bat dago; horietako batean, McCartyrena. Eta ustekabeko hau benetan positiboa izan zen, instituzioaren proposamenei freskotasuna eskaintzen die eta, espazio aldetik eraldaketa handirik izaten ez duen aretoari hain zuzen: beti zuri, beti luze. Mugimenduak erakusketetara beste gorpuzkera batekin —abegikorragoa agian— sartzea ere badakar.

Hala, espaziora daraman pasilloan barneratzearekin batera, mostrako lehen artelanarekin topo egiten du bisitariak aurrez aurre. Ez du beste aukerarik. HUG ME(2006) izenekoa da, grafito eta boligrafoz egindako tamaina handiko marrazkia, non altuera bereko orangutan kume bat eta haur bat aurrez aurre agertzen diren, bata bestearen ispilua izango balitz bezala. Orangutana bisitariari begira agertzen da, eta bisitariak begirada itzuli besterik ezin du egin. Gorputz atal batzuk dituzte akuarelaz azpimarraturik: orangutanak bere azal iletsu eta biluzia; haurrak, gainetik jantzia duen eta gorputz-azala estaltzen dion oihala. Gizarte patriarkalak mendeetan zehar sinetsarazi dizkigun ezberdintasunak dituzte azpimarraturik hala: bataren ustezko izaera basatia eta bestearen balizko zibilizazioa.

Eta lan honetatik aurrera, erakusketa osatzen duten beste marrazki eta instalazioek ideia horietan sakontzen eta arakatzen jarraitzen dute, erpin ezberdinetatik. Hor haren aberastasuna. Ustezko egia zientifikotzat eman izan diguten natura eta gizartearen arteko banaketa —lehena bigarrenaren mendekoa dela ulertaraziz— jartzen du kolokan erakusketak, (bereziki) emakumezkook mende luzeetan landareekiko izan dugun ezagutzari eta berrikiago hainbat emakumezko zientzialarik animaliekin (bereziki primateekin) egindako ekarpenei eskutik helduz.

Erakusketarako, McCartyk hainbat lan berri egin ditu, eta horien bidez ekarri du bere ikuspegia lur hauetara; mostraren tesia zerbait amerikarra ez dela agerrarazita, baizik eta hemen ere (mendebaldeko herrialdea izanik) gertatutakoa. Sasi guztien gainetik izenburuaren pean, inguruko hainbat landare bildu ditu —asko ugalkortasunaren kontrolari loturikoak—, baita euskal gizarte kolonial eta patriarkalaren zenbait ikono ere, naturak ia irentsita aurkeztuta, nahiz hauek ez egon hain begien bistan —ezaugarri patriarkalek beti izan dute ezkutatzeko gaitasuna—. Beraz, artistaren lanetan, ezagutza prozesu guztietan bezala, geruzaz geruza, detailez detaile murgildu beharra dago, haren lanen ikonografia eta konplexutasun guztira heltzeko.

Mostrak inguruko beste bizidunekin sozializatzeko aukera berriak eskaintzen ditu, patriarkatuak eskainitako moduen gabeziak azaleratuta; atzera begiratzeko proposamena eginez, aurretik izandako ezagutzak bereganatu eta aurrera jotzeko. Izan ere, erakusketatik ateratzerakoan aurrez aurre topatzen den HUG ME AGAIN(2006) marrazkiko akuarela pintzelkadek iradokitzen duten moduan, beste bizidunekiko ditugun antzekotasunak eta elkartzen gaituzten lokarriak sendoagoak dira elkarren aurka jartzen gaituztenak baino; betiere, gure begiradak eta gorputzak nola birkokatu ulertuz gero.

sasi-guztien-gainetik

Sasi guztien gainetik

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 17tik
2026ko Otsailaren 01era


formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Maiatzaren 14tik
2026ko Martxoaren 22ra

artea-helmuga-infinitua

Artea, helmuga infinitua

Erakusketa kolektiboa

Arteko Gallery (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Azaroaren 21etik
2026ko Otsailaren 27ra

pintamonas

Pintamonas

Zaragüeta

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 10etik
2026ko Otsailaren 22ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.