artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Metakitsch

Iosu Zapata. 'Paradisu ibiltari baten zaletasunak' | Non. Ziudadelako Mistoen eraikinean, Iruñean. | Noiz arte. 2024ko urtarrilaren 28ra arte.

metakitsch
Iosu Zapata artistak 'Paradisu ibiltari baten zaletasunak' izeneko erakusketa jarri du ikusgai Iruñean, Ziudadelako Mistoen aretoan. Arg/ JAGOBA MANTEROLA - FOKU

2023ko Abenduaren 13a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Aitortu behar dut espazio ez-neutroetan egiten diren erakusketak deigarri sumatzen ditudala. Prozesu horretan, espazioarekiko interakzioa bideratzea beharrezkoa iruditzen zait. Alegia, espazioak bideratzen dituen egiturekin jolastea, diskurtsoak bideratzea... pieza biltzen duenaren eta piezaren beraren arteko interakzioa sortzea, bien arteko bateratasuna ahalbidetzea. Esaterako, neutralak ez diren espazioak behin-behineko erakusketak biltzen dituztenean, faktore horien lanketa sumatzen da, edo ez. Hori gertatzen ez denean, espazioak erakusketa jaten du, eta, askotan, ikusten duguna bigarren plano batera pasatzen da, edo erakusketak errepikakor suertatzen dira.

Aurretik aipatu izan dut faktore horren eragina Iruñeko Ziudadelako Mistoen Aretoan leku hartzen duten erakusketei dagokienez. Alabaina, errealitatea da Iruñeak ez duela ia erakusketak egituratzeko espazio espezifikorik, eta dituen horiei —Baluarteko erakusketa aretoa datorkit burura— ez die beharrezkoa den ikusgarritasuna edota erabilgarritasuna ematen.

Horren inguruan hausnartuz gerturatu nintzen Iosu Zapatak Ziudadelan aurkeztu duen erakusketara, Paradisu ibiltari baten zaletasunak izenekoa. Irrikaren eta beldurraren artean kulunkatzen den nolabaiteko sentimendu batekin zeharkatu nuen atea.

Zapatarekin batera Mexikon egindako egonaldi artistikoari buruz Ana S. Holmes artista iruindarrak egin zuen aurkezpenean egon nintzen duela hilabete, eta, irudiak erakusten zizkigun heinean, argi geratu zitzaidan haren erakusketaren bat ikusteko aukera izatea gustatuko litzaidakeela. Oso erakargarriak egin baitzitzaizkidan elkarrekin egin zituzten instalazioak.

Kasu honetan, Zapataren lanak soilik zeuden ikusgai. Artistak Mexikoko hainbat iruditeriaren itzulpen bisualak jartzen dizkigu mahai gainean. Hots, iruditeriak ez dira perspektiba estereotipatu batetik azaleratu daitezkeenak, edota bertako herrialdearekiko ikuspuntu turistiko batek eman ditzakeenak; bertako kultura garaikidean bizirik dauden sinesmenekin eta ohiturekin lotzen diren irudiak dira.

Hala, hiru ardatzen bitartez egokitu dira artistak sortutako piezak: debozioak, lorategiak, eta material ibiltariak. Ardatzon estetika erakusketa osoa zeharkatzen duen kontzeptu batek baldintzatzen du: Metakitsch. Hori da, hain zuzen, helarazten zaiguna erakusketan barneratzen garen momentuan, eta kontzeptuarekiko ezagutzarik izan edo ez izan, harekiko informazioa bideratzen dizkiguten euskarriak eskaintzen dizkigu Zapatak.

Mexiko Hiriko kaleetan gaude, eta bertan postu ibiltariak sumatzen direla esaten digute lehenengo espazioan kokatzen diren eskala handiko bi irudiek. Horiek hurrengo konposizioetara bideratzen gaituzte. Kontrastea sumatzen da; izan ere, figura pilatuen ostean, arkatzez marraztutako postuak zein makinak baitaude. Nolabaiteko prestakuntza da, dirudienez, espazioa ixten duen azkenengo konposiziora bideratzen gaituena: gurutzea. Aldareen marrazki koloredunez eraikitako gurutzera, zehazki.

Aldareei erreferentzia zuzena egitea horren aldarri da, moduren batean; izan ere, horiek aurreiritziekin ulertzen baditugu ere, Mexikoko egunerokotasuneko irudiak dira. Kutsu erdi-liturgiko erdi-kulturalagatik erabiliak, hain zuzen.

Hala, prozesu horretan aldareak izango dira erakusketaren ibilbidea zehartuko dutenak. Izan ere, erakusketak espazioa bere egin, eta erakusketa banatzen duten bi gelen muturretan, aldareen izaera liturgiko-kultural horien interpretazioak aurkezten dizkigu artistak. Bada, horren sublimazioa da bigarren espazioko muturretako batean aurkezten zaigun instalazioa. Hark sortzen duen zirrarak harrapatzen gaitu, baina gehiegikeriak gogaitzeko arriskuaren mugaraino garamatza. Hala ere, gogaitze hori ez da inoiz iristen.

Estetika onartuaren eta itsusi edo debaluatuaren arteko tentsioak estutu eta barreiatu egiten dira erakusketa. Erakargarri eta, aldi berean, arrotz egiten zaizkigun irudi koloretsuak aurkezten baitzaizkigu. Alde horretatik, esan genezake estetika horren sublimazio batera bideratzen gaituela nolabait. Ohikoak izan daitezkeen iruditeriak betetzen ditu, gainezka egiten duten arte.


genesis

Genesis

Nisa Goiburu

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Azaroaren 27ra

korde-gabe

Korde gabe

Sky Hopinka

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 18tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

2025eko Ekainaren 05etik
2026ko Abenduaren 26ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.