artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Iluntasunak eskaintzen duena

MapamundiTarrak 2025. argiz beteriko gauak | Artistak: Askoren artean. | Non: Ziudadelako Mistoen eraikinean, Iruñean. | Noiz arte: Azaroaren 16ra arte.

iluntasunak-eskaintzen-duena
Erakusketako hainbat pieza, Ziudadelako Mistoen eraikinean. IRUÑEKO UDALA

2025eko Azaroaren 5a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Egun bakoitzak bere gaua duela dio Alex Baures komisarioak Mapamunditarrak 2025 proiektuaren testuan. Esaldi horrek fokuen ertzetatik kanpo geratzen diren itzalak dakarzkit burura:adibidez, besteen begiraden kontroletik at gaudenean geureganatzen dugun nortasuna, edo itzaletan bizi diren izakiak, kontakizunak, ohiturak... Hain zuzen ere, itzal horietan aktibatzen diren dimentsioak dira Argiz beteriko gauak izena duen edizio honek esploratzen dituenak.

Urtero bezala, erakusketekin batera, bitartekaritza programa zabal batek ikusleei parte hartze aktiboagoa esperimentatzeko gonbita egiten die. Horrela, komisarioak proposatzen duen hausnarketa ardatz hartuta, proiektuaren parte diren artisten egiteko moduetara gerturatzeko hainbat aukera izanen ditugu. Aurtengo edizioan parte hartu duten artistak honakoak dira: Alazne Zubizarreta, Oihane McGuinness, Xabier Erkizia, Regina Gimenez, Leire Lakuntza, Rosa Tharrats eta Lois Patiño. Bada, oraingoan Mistoen eraikinean kokatzen den erakusketara gerturatu naiz, zehazki Xabier Erkizia, Regina Gimenez, Leire Lakuntza eta Rosa Tharratsen lanez osatzen den horretara.

Ziudadelako erakusketetara joan aurretik, beti datozkit burura eraikinak dituen mugak. Instalazioek espazioaren aurrean protagonismoa galtzeko arriskua sor dezaketela pentsarazten baitidate harlanduzko murruek eta egitura historikoak. Beraz, ideia horrekin gerturatu naiz Mistoen eraikinera, baina sartu orduko aurreiritzi hori lausotzen hasi zait.

Izan ere, komisarioak proposatutako esku hartzeak espazioa ilunpean mantendu du, nolabait gaueko desplazamenduak gogora ekartzen dituen kale baten eszenografia sortuta. Mostran erabiltzen diren foku gutxi batzuek modu zehatz eta neurtuan argitzen dituzte piezak. Orduan, bertan barna mugitzen garen heinean, pasabide eta presentzia batzuk agerian uzten dituzte. Batzuetan kalean goratzen diren farolen antzera orientatzen gaituzte, eta besteetan, argi espektro ahul baten gisara, oraindik ezkutuan dagoen zerbaiti leiho bat irekitzen diote. Modu horretan, espazioak eta piezek elkarri erantzuten diote, eta ez da bat bestearen gainetik inposatzen.

Erakusketa espazioaren iluntasunean aurrera egiten dudan heinean, fokuek gidatzen naute. Lehenik, murruaren kontra uzkurtuta dagoen pieza eskultoriko batekin egiten dut topo: purpurina berdez osatutako ingerada luze batekin horman gora doana. Baina, horren aurrean, haren kutsu onirikoarekin bat egiten duen espektro moduko presentzia batek ematen dit arreta. Harengana gerturatzen naiz, eta, pieza hurbiletik aztertzen dudan neurrian, denborak abiadura galtzen du.

Eskultura material ezberdinez osatua dago; nukleo metaliko batek forma egituratzen du, eta haren azal bihurtzen diren plastikoek ematen diote izaera. Baina ez dira horretara mugatzen. Izan ere, argia horien artean isurtzen da, eta isurtze horrek hormetan dirdira sotil bat proiektatzen du. Modu horretan, horman ukigarria ez den presentzia bat agertzen da; ikusi bai, baina ukitu ezin duguna, gorputzik ez duelako.

Hori atzean uztea lortu eta aurrera egin ahala, sentsazioak aldatzen dira. Gauaren bestelako dimentsio batzuk agertzen dira, begiek antzeman bai, baina erraz deskodifika ezin diren forma geometrikoen bidez. Bata bestearen ondoan antolatzen dira, murruan zehar mapa kontzeptual bat osatuz. Konposizio hori lehen gelaren hondoan dagoen pinturak sendotzen du, formatu esferikoen bidez gaua osatzen duten presentzia horiek irudikatzen baititu.

Lehenengo espazioa atzean utzi eta alboko gelara igarotzen naizenean, espazioak izaera aldatzen du. Sarreran, oihalez egindako pieza altxatu batek ematen du arreta; soineko baten antza du, eta erritu baten aztarna ekartzen dit burura, baina ez dago elementu erlijiosorik.

Gelaren beste aldean, argi bakar batek idazmahai bat markatzen du. Mahaiaren gainean idazmakina bat, irrati bat eta paperak daude. Hurbiltzen naiz, inork begiratzen ez nauen bitartean, eta dokumentuak arakatzen ditut. Haietako batean irratiaren gurpila nola mugitu azaltzen da. Argibideei jarraituz, irratiaren gurpila biratzen dut. Une horretan, gelako isiltasunari ahots batzuk gehitzen zaizkio, atzeko planoan geratzen diren frekuentzia lausoak.

Pieza batetik bestera, sentsazio ezberdinak esperimentatzen ditudan heinean, horiek guztiak lotzen dituen kutsu onirikoa oso presente dago. Horrekin batera, ikuslearen denbora eta erritmoa ere lausotu egiten direla sentitzen dut. Beraz, erakusketatik ateratzen naizenean, iluntasunean barrena egindako ibilbideak gorputzean jarraitzen du, denboraren modu hori inposatuta. Kaleetako argietara itzultzen naizenean, begirada moteldu egin zaidala nabaritzen dut, eta inguruko espazioarekin dudan harremanak bestelako tempo bat hartzen du.


korde-gabe

Korde gabe

Sky Hopinka

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 18tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Maiatzaren 14tik
2026ko Martxoaren 22ra

genesis

Genesis

Nisa Goiburu

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Azaroaren 27ra

pintamonas

Pintamonas

Zaragüeta

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Urriaren 10etik
2026ko Otsailaren 22ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.