artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Georg Baselitzen arte "erradikala" bilduz berrireki dute Bilboko Arte Ederren Museoaren 1970eko eraikina

Artista alemaniarrak 2014tik hona ondutako formatu handiko 49 koadro ipini dituzte ikusgai, martxoaren 1era arte. Horrez gain, museoarekin eta hiriarekin harremana duten obren lagin oparo bat bildu dute atarian.

georg-baselitzen-arte-erradikala-bilduz-berrireki-dute-bilboko-arte-ederren-museoaren-1970eko-eraikina
Miguel Zugaza Bilboko Arte Ederren Museoko zuzendaria, gaur, Georg Baselitzen koadro batean aurrean. OSKAR MATXIN EDESA / FOKU

2025eko Urriaren 8a | Amaia Igartua Aristondo [BERRIA.eus]

Atzerako kontaketaren bukaera gero eta gertuago nabari da. Datorren urteko ekainean inauguratuko dute Norman Foster eta Luis Maria Uriarte arkitektoek Bilboko Arte Ederren Museorako diseinatutako handitze proiektua, Agravitas, baina, bien bitartean, museoak hainbat mugarri gainditu ditu dagoeneko. Obren ondorioz, eraikin zaharrera lekualdatu zuten jarduera artistikoa, baina lehengo tokira itzuli dute jada: 1970. urtean, museoaren lehen handitze proiektuko eraikina zabaldu zuten, eta gaur berrireki dute ostera, eraberrituta. Horrekin batera, Georg Baselitz pintore figuratiboak azken hamarkadan ondutako formatu handiko 49 koadro bildu dituzte Pinturak 2014-2025. Nonahi zerbait erakusketan, lehen solairuan, eta museoarekin eta hiriarekin harremana izan duten ekoizpenen aukeraketa bat ipini dute ikusgai behean, sarreran: Ataria (bat). Martxoaren 1era arte bisitatu ahalko da Baselitzena, eta urtarrilaren 18ra arte atarikoa.

Egokitu zaion garaiaren emaitza da Baselitzen artea, nolabait. 1938an jaio zen, Deutschbaselitzen (Alemania)—toponimotik hartu zuen izen artistikoa—, Bigarren Mundu Gerran erabat suntsitutako Dresden hiritik gertu. Txikitutako eta zatikatutako herri batean hazi zen Baselitz, eta giro horretan umotu zen haren estiloa, gatazka hura bultzatu zuten balioak zalantzan jartzen zituzten artisten belaunaldiarekin identifikatu baitzuen bere burua. "Betidanik saiatu da orainaldia eraikitzen iraganarekin konektatuz", esplikatu du Norman Rosenthal komisarioak erakusketaren aurkezpenean.

Baina ez zuen molde gailenetara jo hori gauzatzeko. Alde horretatik, Baselitzen obra "erradikala" dela uste du Rosenthalek: Alemaniako Errepublika Demokratikoan bizi zenean, muzin egin zion errealismo sozialistari, eta gaitzetsi egin zuen orobat mendebaldeko bidea, "azkenaldiko errealitateak alde batera utzi eta abstrakzio gutxi gorabehera purista bati ekiten baitzion", Rosenthalek xehatu duenez erakusketaren katalogoan.

Hala, Baselitz "berritzailea" izan da hasieratik, 1960ko hamarkadan lanean hasi zenetik. Gaiei dagokienez, obra "mugatua" du, komisarioaren arabera: hondo monokromatikoa darabil beti, eta batik bat bere burua eta Elke emaztearena irudikatzen ditu, edo haien gorputzen zatiak, horiek ere kolore bakarrarekin maiz. Gutxitan agertzen da beste heldulekurik: arranoak inoiz, edo kafe makina bat. XVI. mendeko manierismoaren erara pintatzen ditu gorputzok, norabide guztietan luzatuta, baina lorratz bereizgarria dute, edonola ere: buruz behera daude. Baselitz 1969an hasi zen irudi piktorikoa alderantziz marrazten; zuzenean ematen ditu horrela, irudia irauli beharrik gabe. Munduaren isla bat ere bada, komisarioaren aburuz. "Baselitzek mundua aldrebes pintatzen ikasi du. Palestina, Israel, Ukraina, AEBak, nire jatorri Erresuma Batua... Mundua hankaz gora dago, eta horrekin bizitzen ikasi dugu".

Azken urteetan, beste elementu batzuk gehitu dizkie figura horiei, collagearen moldea erabilita: besteak beste, zetazko galtzerdiak baliatu ditu hanketan eta oinetan azpimarra egiteko, eta oihal zatiak kokatu ditu etzanda dagoen gorputz baten ondoan, izarak balira legez. "Pinturaren hasieraren eta bukaeraren inguruko hausnarketa sakona" irudikatzen du Baselitzen ekoizpenak, Miguel Zugaza museoaren zuzendariaren irudiko. "Gaiek eta formatu handiek zaurgarritasunaren eta maiestatearen artean kokatzen dute haren obra", azken urteetan bere muga fisikoak gaindituta segitu baitu margotzen, taka-taka eta gurpil aulkia erabilita —are, gurpilen arrastoa agertzen da azken lanetako batzuetan—.

Artista eta eraikina, eskutik

Distantziak distantzia, artisten biografiek eta museoaren eraikinek bat egiten dute tarteka. Ibilbide paralelo bat irudikatu du Zugazak Baselitzen eta Bilboko Arte Ederren Museoaren artean. Baselitz sortu zen urtean, 1938an, museoaren lehen eraikinaren proiektua sinatu zuten; 1945ean inauguratu zen, Dresden suntsitu eta gutxira. Urte batzuk geroago, 1963an, Alvaro Libano eta Ricardo Beaskoa arkitektoek eraikin berria diseinatu zuten, eta urte hartan bertan egin zuen Baselitzek lehen erakusketa, Berlinen.

1970ean zabaldu zen museoaren eraikin berria, mugimendu modernoaren trazak zituena. Mugarri bat izan zen, arte garaikidea hartzeko propio eraikitako lehena izan baitzen Hegoaldean. Urte haietan, artistek museoaren mugak hautsi eta esparru publikoa bereganatu zuten, orduko hartan portxea zabalik baitzegoen. 1982an zarratu zuen Libanok, eta, urte hartan bertan, museoak Baselitzen aurreneko obrak eskuratu zituen, bi linograbatu, alemaniar espresionismoaren beste artista batzuen lanekin batera.

Arte garaikidearen bost hamarkada laburbilduta museoko atarian

Askotariko formatuz hornitu dute Bilboko Arte Ederren Museoko 1970eko eraikin eraberrituko sarrera: museoarekin eta Bilborekin harremana izan duten pinturak, eskulturak, argazkiak, bideoak, soinu lanak, liburuak, kartelak eta disko azalak bildu dituzte, besteak beste, Ataria (bat) erakusketan —urtarrilaren 18ra arte bisitatu ahal izango da—. Bildumak memoriari egiten dio erreferentzia, Miguel Zugaza museoko zuzendariaren arabera: izan ere, 50 urtez egindako ekoizpena erakusten du, Gabriel Arestiren Harri eta herri liburuaren lehen aletik hasi (1964), eta Ainara LeGardonen Pausa pulsar soinu instalazioarekin (2023)bukatu.

Tartean, euskal eta nazioarteko arte garaikidearen izen ezagun eta esanguratsu asko ageri da erakusketan: besteak beste, Eduardo Txillida, Richard Serra, Sergio Prego, Itziar Okariz, Antoni Muntadas, Agustin Ibarrola, Jon Mikel Euba, Jose Luis Zumeta, Elena Aitzkoa eta June Crepo. Artista berritzaile horiekin guztiekin elkarrizketa sortzeko, 1700. urte inguruko lan bat ipini dute, garai hartako Bilboren aire irudi bat, museoak berriki eskuratu duena. Miriam Alzuri komisarioa arduratu da bildumaz.


pitxarra-arima

Pitxarra arima

Alberto Peral

CarrerasMugica (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 12tik
2026ko Otsailaren 14ra

arcoiris-82

Arcoiris 82

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 06ra

korde-gabe

Korde gabe

Sky Hopinka

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Irailaren 18tik
2026ko Urtarrilaren 18ra

bogolanfiniaren-herentzia

Bogolanfiniaren herentzia.

Maliko emakumeen ondarea

Kondestable jauregia (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 05etik
2026ko Urtarrilaren 11era

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.