artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Irati Bazeta: 'Arraroa iruditzen zitzaidan euskarari buruzko erakusketa bat egitea euskararik gabe'

Iazko Durangoko Azokaren Sormen Beka irabazi zuen Bazetak 'Harien isla' proiektuarekin, eta aurtengo azokako lehen egunean zabaldu du erakusketa, Durangoko museoan.

irati-bazeta-arraroa-iruditzen-zitzaidan-euskarari-buruzko-erakusketa-bat-egitea-euskararik-gabe
Irati Bazeta 'Harien isla' erakusketaren aurkezpenean, atzo. MARISOL RAMIREZ / FOKU

2025eko Abenduaren 8a | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Hizkuntza bat irudikatzea nahikoa ez, eta hizkuntza baten zapalkuntza artelan bilakatzeko erronka jarri dio bere buruari Irati Bazeta artistak (Abadiño, Bizkaia, 1999). Euskararen zapalkuntza, zehazki. Gizarte Hezkuntza ikasketak egin zituen EHUn, baina umetatik izan du gustuko margotzea. Euskara jendeari buruzko artelanez osatutako proiektu batekin irabazi zuen iaz Durangoko Azokaren Sormen Beka, eta, urtebeteko lanaren ostean, aurtengo azokako lehen egunean inauguratu du Harien isla erakusketa.

Hasieratik izan zenituen argi ikusezin den hori ikusgarri bilakatzeko erabiliko zenituen estrategiak?

Kolore batzuek badute euren sinbolismoa. Urreak boterea irudikatzen du, adibidez, eta, justu, hor aurreko koadroan [keinu egiten dio begiez], urdin ilunez margotutako izaki goibel moduko bat ikusten da. Kontzientziarik ez duen izaki bat irudikatu nahi nuen horrekin, eta haren gainean halako botere moduko bat dago [urre kolorez egindako marra batzuek irudikatzen dute]. Hartaz kontziente ez bazara, konturatu gabe zapalduko zaitu. Horrela irudikatu dut euskararen zapalkuntza hor, baina, era berean, kontzientzia hartzea ere irudikatu nahi nuen.

Hain justu, salaketaren eta aldarrikapenaren artean dabil erakusketa osoa.

Ezin da izan salaketa bakarrik; eraikitze bat ere behar da.

Erakusketan badira bi alde horiek islatzen dituzten bi koadro. Birika bat irudikatzen du batak, kolore goibel xamarra duena, eta egiturazko zapalkuntza irudikatzen duten zenbait hitz: hala nola zentsura, zonifikazioa eta debekua. Eta justu alboan bihotz bat dago, koloretsuagoa.

Bai, irudi koloretsu horren bidez, euskalgintzak egindako lana eskertu nahi izan dut, lan hori gabe ez ginatekeelako gaur egun hemen gauden moduan egongo. Eta orain pizkunde bat edo bultzada bat behar dugu.

Larrialdi linguistikoa oso presente izan duzu.

Ez da erraza horrelako kontzeptu handi bat ekartzea. Birikaren bidez, arnasguneen galeraren ideia landu nahi izan dut.

Zapalkuntza linguistikoaren irudikapena faltan sumatzen zenuen?

Behin lagun batek esan zidanez, zu zapalkuntza egoera batean bizi zarenean, eta hori denean normaltasuna zure egunerokoan, zure egunerokoaren parte bihurtzen duzu, eta ez zara kontziente izaten. Ideia hori inportantea iruditzen zait, ze zapalkuntza zer edo zer oso sotila bihurtzen denean, zerbait zuzena ez denean, oso zaila da identifikatzen.

Margolan batzuk figuratiboagoak dira, baina badira abstraktuagoak diren beste batzuk ere, eta, irudiez gainera, esaldiak ere tartekatu dituzu. Hasieratik pentsatutako estetika bati jarraitu beharrean, buruan zenuena esateko balio zizuna hartu duzu?

Lehenengo, ideia izan zen, eta gero etorri zen estetika. Hori izan zen ordena.Hori izan da. Berakatzak eta tipulak batzeko erabiltzen diren sareak ere erabili ditut, adibidez.

Eta esaldi asko ere bai.

Arraroa iruditzen zitzaidan euskarari buruzko erakusketa bat egitea euskararik gabe. Igual posible da, baina niretzat arraroa zen.

Publikoarentzako mezu zuzenak ere badituzte lanek. Ispiluak jarri dituzu, eta esaldiak idatzi bertan. Bisitariak bere burua ikusten du, eta ondorengo esaldia irakurtzen du aldi berean: "Kolektiboki zer egingo dugu euskararen alde?".

Bakarrik ezin da. Niretzat, kolektibotasuna garrantzitsua da, eta kolektibotasun hori aktibatzea ere bai.

Azken piezan bere gogoetak idatziz uzteko gonbita egiten diozu bisitariari.

Hona datorrenak hor jar dezakebere hausnarketa edo bere erantzuna. Zer egingo dugu euskararen alde? Lana hona datorren jendeak bukatzea eta gero biltzea da nire asmoa. Hilabete egongo da erakusketa hemen, eta ekarpen denak bertan geratuko dira denbora horretan. Jendearen ekarpenekin borobilduko da lana.

Zure lehen erakusketa da hau, eta Durangoko Azokan egin duzu.

Bertigo handia sentitu nuen beka eman zidatenean. Umetatik etorri naiz, urtero.

Eta zer izan da beka hori jasotzea?

Bekak baliabide materialak ematen ditu, baina baita pentsatzeko denbora ere. Beka jaso ez banu, ez dakit horrelako lanak egiten hasiko ote nintzatekeen.

harien-isla

Harien Isla

Irati Bazeta

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 05etik
2026ko Urtarrilaren 07ra


heldulekua

Heldulekua

Benoit Pingeot

tTok (Uztaritze, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 28tik
2026ko Urtarrilaren 22ra

bogolanfiniaren-herentzia

Bogolanfiniaren herentzia.

Maliko emakumeen ondarea

Kondestable jauregia (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Azaroaren 05etik
2026ko Urtarrilaren 11era

tinduen-zirriborroen-kontserbazio-delikatua

Tinduen zirriborroen kontserbazio delikatua

Abe. 12 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Marrazki bilduma handia du Baionako Bonnat Helleu museoak. Tindu lanak egiteko zirriborroak dira gehien-gehienak, eta, erakusleihoetan izateko, zaharberritu behar izaten dituzte. "Xinaurri lana" dela kontatu du Cecile Bignon kontserbatzaileak.

materialtasunaren-ondarea

Materialtasunaren ondarea

Abe. 11 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Argizari galdua | Artistak: Askoren artean. | Non: Iruñeko Ziudadelako Labean. | Noiz arte: urtarrilaren 25era arte.

frank-gehry-bilboko-guggenheim-museoaren-arkitektoa-hil-da

Frank Gehry Bilboko Guggenheim Museoaren arkitektoa hil da.

| 2025eko Abenduaren 10a

Arkitektoa abenduaren 5ean, Santa Monican (Kalifornian) 96 urte zituela zendu da. Beren garaia hainbeste aztarna utziz eta hirigintza-paisaian hain nabarmen eragin duten arkitekto gutxik lortu dute Frank Gehryk lortutakoa.

art-beyond-fire

Art Beyond Fire

Abe. 10 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Arteari eta arriskuari buruzko topaketak antolatu zituen aurreko azaroaren 27an Moving Artists delako GGKE garapenerako gobernuz kanpoko erakundeak. Ixone Sadaba artistak eta Ignacio Rodriguez Tucho abokatuak sortutako erakundeak gatazkak dauden tokietan bizi diren artisten mugikortasuna du helburu. Era berean, gure inguruko artistek gatazkak dauden tokiak ezagutu ditzaten da beste helburuetako bat.

nafarroako-museoak-bere-erakusketa-iraunkor-osoa-berriz-ireki-du

Nafarroako Museoak bere erakusketa iraunkor osoa berriz ireki du

| 2025eko Abenduaren 9a

Irekiera energia-eraginkortasuneko lehen faseko obren amaierarekin etorri da. Estalkiaren isolamendua eta kanpoko arotzeria berritu dira, eta aretoak eguneratu eta garbitu. Bigarren fasea martxan da jada eta Museoak 2026rako aldi baterako erakusketa eta programazio zabala aurkeztu du.

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.